Gewichthefriem

5 Producten

Een gewichthefriem is een belangrijk trainingsartikel om te hebben in jouw homegym. Lees hier waarom een gewichthefriem zo belangrijk is en hoe je deze moet gebruiken.

In een sportschool was een jongen sit-ups aan het doen…..terwijl hij een gewichthefriem droeg! Deze aanblik maakte in één klap duidelijk dat veel sporters geen idee hebben wat de functie van een gewichthefriem is, wanneer je deze wel moet dragen en waarom je een gewichthefriem moet dragen.

Het dragen van een gewichthefriem tijdens sit-ups bijvoorbeeld, is juist tegenstrijdig met het hele doel van een gewichthefriem, namelijk het voorkomen van buiging in de wervelkolom. Het hele doel van sit-ups is juist het buigen van je wervelkolom door het samentrekken van je buikspieren. De tegenstrijdigheid is dus wel duidelijk.

In sportscholen zie je sporters ook wel een gewichthefriem dragen bij oefeningen zoals de biceps curl, lat pull downs en leg extensions. Het is dus duidelijk dat het juiste gebruik van een gewichthefriem wat uitleg kan gebruiken.

Ademhalen, de gedachte achter de gewichthefriem

De meesten denken dat een gewichthefriem alleen is bedoeld voor ondersteuning van de rug en dat het hiermee blessures kan voorkomen. Dat is voor een groot gedeelte waar, maar door te begrijpen wat nu eigenlijk de werking van een gewichthefriem is, zal de manier waarop men de riem gebruikt bij velen veranderen.

Wanneer we het over gewichthefriemen hebben, moeten we het eigenlijk eerst hebben over ademhaling. De meeste mensen wordt geleerd om tijdens de negatieve beweging (waarbij de spieren zich ontspannen) in te ademen en om tijdens de positieve beweging (samentrekking van de spieren) uit de ademen. Hoewel je absoluut moet blijven ademen, is dit echter niet de beste methode wanneer je heel veel  kracht moet leveren. Wanneer je in het dagelijkse leven een zeer zwaar voorwerp moet verplaatsen, adem je diep in, til je het voorwerp terwijl je de adem inhoudt, en adem je pas uit na het voltooien van de krachtinspanning.

De Valsalva Manoeuvre

We gebruiken de bovenstaande techniek, welke bekend staat als de ‘Valsalva Manoeuvre’, wanneer we een bepaalde oefening moeten uitvoeren met een (bijna) maximale krachtinspanning.

Het vasthouden van je adem door het sluiten van de glottis (het afsluiten van de luchtpijp door het sluiten van je stembanden) en het gelijktijdig verhogen van je thoracale abdominale druk (m.a.w. woorden: aanspannen die buikspieren!) zorgt voor ondersteuning en stelt je daardoor in staat meer gewicht te tillen. Je ziet immers ook nooit een powerlifter die 300 kg squat terwijl hij rustig uitademt.

Wanneer je in ademt, wordt er druk in de buikholte gecreëerd. Deze druk neemt nog verder toe wanneer je ook de buikspieren aanspant. Het zijn dus de buikspieren welke druk uitoefenen op de voorkant van de wervelkolom, in een poging de krachten op te vangen welke door de rugspieren worden uitgeoefend op de wervelkolom. Met andere woorden, deze druk zorgt ervoor dat je niet wordt verplet door het gewicht dat je squat.

De rugspieren leveren kracht, zorgen voor een goede houding en ondersteunen de wervelkolom aan de achterkant, terwijl de buikwand en de druk in de buikholte door het vasthouden van de adem zorgen voor ondersteuning aan de wervelkolom aan de voorzijde.

En dat is precies waar de gewichthefriem voor is: het geven van extra ondersteuning aan de voorzijde door het vergroten van de druk aan de voorzijde, waardoor de grote krachten vanuit de rug kunnen worden opgevangen en waardoor men in staat is grotere gewichten te tillen dan zonder gewichthefriem.

Nu we dit weten, weten we dus ook dat een goede gewichthefriem niet alleen breed aan de achterzijde is, maar zeker ook breed is aan de voorzijde omdat juist deze ondersteuning het belangrijkst is.

Gewichthefriem