Foam Roller

10 Producten

Foam Roller

Self-myofascial release, ook wel bekend als “foam rollen”, is de laatste jaren veranderd van een mysterieuze techniek welke alleen door professionals wordt gebruikt tot een alledaagse activiteit welke door sporters van alle niveaus en leeftijden wordt toegepast. Recente kennis, technologieën en betaalbare producten (foam roller) hebben een toenemend arsenaal van trainings- en herstelmethoden mogelijk gemaakt voor iedere sporter, van beginner tot pro.

Self-myofascial release is een fancy term voor zelfmassage om de spanning en knooppunten uit het spierweefsel te masseren. Deze zelfmassage kan je natuurlijk met je handen doen, maar het gebruik van een foam roller voor deze zelfmassage wint sterk aan populariteit.

Door met een foam roller druk uit te oefenen op specifieke plaatsen op je lichaam, ben je in staat om het herstel van spieren te versnellen en ervoor te zorgen dat ze hun normale functie weer kunnen uitoefenen. Een normale spierfunctie houdt in feite in dat de spier elastisch, gezond en klaar om te presteren is.

Trigger Points

Trigger points zijn specifieke “knopen” die zich in de spieren kunnen vormen. Dit zijn op zichzelf staande verhardingen in de spieren welke zeer gevoelig zijn en pijn uitstralen, met name als er druk op wordt uitgeoefend.

Wanneer je met een foam roller deze trigger points gaat masseren, zal je zeker een ongemakkelijk gevoel gaan beleven. Dit kan namelijk behoorlijk pijnlijk zijn. Echter, dit is ook de bedoeling en betekent dat de behandeling effectief is. Het moet echter wel dragelijk zijn natuurlijk. Na de behandeling met de foam roller zal je echter merken dat het allemaal gelijk stukken beter aanvoelt.

De foam roller zal je helpen bij het laten oplossen van deze knopen in de spieren en zorgt voor een betere bloedstroom in de spieren, waardoor de spieren hun normale functie weer terug zullen krijgen. Het doel van een herstelmethodiek is om ervoor te zorgen dat je weer normaal kan functioneren alsof er nooit iets aan de hand is geweest.

Hoe gebruik je de foam roller

Om correct te foam rollen, zorg je ervoor dat je een gematigde druk uitoefent op een specifieke spier of spiergroep. Gebruik hiervoor enkel de foam roller en je eigen lichaamsgewicht waarmee je op de foam roller drukt. Zorg ervoor dat je goed langzaam over de foam roller rolt, houdt hierbij een tempo aan van circa 2,5 cm per seconde. Zodra je een plek hebt gevonden welke erg gespannen of pijnlijk is, pauzeer dan enkele seconden en ontspan zoveel mogelijk. Als het goed is zal je dan merken dat de spier langzaamaan gaat ontspannen. Na 5 – 30 seconden zal je merken dat het ongemak of pijn gaat verminderen.

Als een bepaalde plek simpelweg te pijnlijk is om er directe druk op uit te oefenen, verplaatst de foam roller dan en oefen druk uit rondom de erg pijnlijke plek en werk dan langzaam aan naar het centrum van de pijn toe. Het doel is immers om de gezondheid van de spieren te verbeteren en het is geen test om te zien hoeveel pijn je wel niet aan kunt.

Gebruik de foam roller nooit op een gewricht of bot en voorkom het foam rollen van de onderrug. Hiervoor zijn foam rollers niet bedoeld. Hiervoor zijn specifieke materialen te koop, zoals de Accupoint van SKLZ waarmee je de spieren die langs de ruggenwervel lopen masseren.