Slamball

4 Producten

De voordelen van slamball training

De slamball wordt steeds populairder in Nederland, en dat heeft natuurlijk een reden. Doordat deze ballen niet opstuiteren maar "dood" vallen, lenen de slamball zich perfect voor oefeningen zoals Ball Slams. Dit zijn oefeningen waarbij de slamball tegen de vloer of muur wordt "gesmeten".

Doordat de slamball niet opstuitert, ben je gedwongen door de benen te zakken om de bal op te rapen. Hiermee realiseer je direct een goede training voor de beenspieren. Juist doordat je hierdoor meerdere grote spiergroepen traint, is de slamball ideaal voor crossfit trainingen.

Daarnaast kan de slamball ook gewoon gebruikt worden voor diverse "normale medicine ball" oefeningen, zoals de medicine ball squat etc.

Het voordeel van de slamball vs. Medicine ball

De slamball kan gebruikt worden voor het uitvoeren van dynamische oefeningen welke je normaliter ook met standaard halters en halterschijven kunt uitvoeren, zoals squats, lateral raises, oblique twists, chestpress, shoulderpress enzovoorts. Echter, de slamball is ook een effectieve tool voor functionele en sportgerichte training omdat er diverse explosieve oefeningen meer kunnen worden uitgevoerd welke met een normale medicine ball niet aan te raden zijn. De zogenaamde slams en throws, oftewel het betere gooi en smijtwerk. Deze slamball oefeningen richten zich meer op explosiviteit en uithoudingsvermogen, precies wat je nodig hebt in het uitoefenen van jouw sport.

De gewone medicine ballen worden normaliter alleen gebruikt voor de standaard dynamische oefeningen welke je ook met vrije gewichten kunt uitvoeren. Dit omdat de medicine ball niet is gemaakt voor het opvangen van de klappen zoals de slamball dat doet.

De bekendste slamball oefening

Slamball oefeningDe meest gebruikelijke oefening met de slamball is de zogenaamde ball slam. Ga met de voeten op schouderbreedte staan en til de slamball boven je hoofd terwijl jezelf zo lang mogelijk maakt door op de ballen van je voet te gaan staan. Smijt de slamball nu omlaag, voor je voeten, en gebruik hiervoor je hele lichaam om zo veel mogelijk kracht mee te geven; zak dus ook door je benen en span je buikspieren aan. Vervolgens pak je de slamball van de grond op maar til hierbij niet vanuit je rug maar vanuit je benen….voila, je hebt nu ook een squat gemaakt! Concentreer je op je ademhaling: adem in bij het optillen van de slamball en adem uit tijd het gooien. De ball slam is een fullbody oefening en traint onder andere de schouders, triceps, buikspieren, bovenbenen, kuiten en rug. Door deze slamball oefening te herhalen en met een hoge intensiteit uit te voeren zal je hartslag sterk toenemen en zal je aanzienlijk veel calorieën verbranden.