Gewichtsvest

9 Producten

gewichtsvestEen gewichtsvest kan worden gebruikt bij heel erg veel fitness oefeningen, en een training met een gewichtsvest is een perfecte manier om wat extra bagage aan de training toe te voegen, waardoor je prestaties sterk kunnen toenemen. Dit komt doordat het gewichtsvest extra weerstand toevoegt aan je krachtoefeningen, cardio oefeningen of welke andere oefening dan ook. Je lichaam zal met een gewichtsvest harder moeten werken en meer energie moeten verbranden om je doelen te behalen.

Een typisch gewichtsvest beschikt over verstelbare schouder straps en verstelbare straps voor je torso, zodat het gewichtsvest aan ieder lichaam kan worden aangepast. Het gewicht wordt geconcentreerd op de borst en het bovenlichaam, waardoor je tijdens de training je buikspieren en core-spieren extra zal stimuleren. Het grote voordeel van een gewichtsvest met verwijderbare gewichten, is dat je altijd meer gewicht kunt toevoegen zodra je merkt dat je sterker begint te worden. Je kan het lichaam op die manier blijven uitdagen waardoor je optimale resultaten kunt boeken met het gewichtsvest.

Doordat een gewichtsvest erg veelzijdig is toe te passen, zijn de mogelijke oefeningen waarbij je een gewichtsvest kunt gebruiken erg breed: van wandelen en hardlopen, tot fietsen en krachttraining. Maar voordat je te enthousiast wordt en dat gewichtsvest van 20 kilo aantrekt om een setje pull-ups uit te voeren, wees er zeker van dat je lichaam al klaar is voor dergelijke extra weerstanden: begin licht en werk in een periode van een paar maanden langzaamaan toe naar zwaardere gewichten toe. Als je te snel te zwaar gaat trainen met een gewichtsvest, zullen de pezen en gewrichten overbelast raken met nare blessures tot gevolg.

Door het toevoegen van een beetje extra bagage aan je fitnessroutine, door het gebruik van een gewichtsvest, ben je in staat snel winsten te boeken op de volgende gebieden:

Afvallen met een gewichtsvest

Het toevoegen van extra weerstand door een gewichtsvest verhoogt de intensiteit van de training, waardoor je lichaam wordt gedwongen nog harder te werken en waardoor het lichaam nog meer calorieën zal verbranden.

Kracht en uithouding

Bij zowel aerobe training als krachttraining komen  de voordelen van het trainen met een gewichtsvest duidelijk naar voren. Behalve dat er extra energie wordt verbruikt, vergt het trainen met een gewichtsvest ook meer kracht en zuurstof. Zoals met iedere oefening: des te meer de spieren moeten wennen aan een zwaarder gewicht, des te meer kracht zal men opbouwen. Neem je dit extra gewicht vervolgens weg, zal je merken dat je spieren een betere uithouding hebben gekregen omdat ze juist gewenst zijn geraakt aan het trainen met extra weerstand. Zonder deze weerstand is het voor je spieren ineens appeltje eitje geworden om de oefening uit te voeren, zonder dat er verzuring zal optreden.

Snelheid en behendigheid

Wanneer je traint met een gewichtsvest, wordt het zogenaamde spiergeheugen dusdanig ingesteld dat het rekening gaat houden met het extra gewicht. Zowel het lichaam als de geest gaan geloven dat het lichaamsgewicht is toegenomen, hoewel dit dus helemaal niet zo is. Het resultaat is dat het spiergeheugen zal reageren met het extra lichaamsgewicht in het achterhoofd. Dit fitness fenomeen zorgt voor significante toenames in snelheid en behendigheid welke niet mogelijk zouden zijn bij het trainen zonder extra bagage.

Spiergroei en sterke botten

Net zoals het lichaam zich aanpast aan het extra gewicht door sterker en sneller te worden, zullen de botten en spieren door de zwaardere belasting een hogere dichtheid krijgen. De spieren zullen sterker worden en daarmee groeien terwijl de dichtheid van de botten zal toenemen waardoor de botten sterker worden.