Het vliegwiel - is gewicht nog wel de belangrijkste factor?

Het vliegwiel - is gewicht nog wel de belangrijkste factor?

Wat is het gewicht van het vliegwiel? Het is een vraag die vaak gesteld wordt. En terecht ook, een zwaar vliegwiel is voor de meeste gebruikers van groot belang. Vroeger was dit steeds de redenering: “hoe zwaarder het vliegwiel, hoe soepeler de omwenteling, hoe aangenamer de training”. Maar klopt deze redenering nog altijd? Lees verder.

Het nieuwe vliegwiel: is gewicht nog wel de bepalende factor?

Wat is het gewicht van het vliegwiel? Het is een vraag die vaak gesteld wordt. En terecht ook, een zwaar vliegwiel is voor de meeste gebruikers van groot belang. Vroeger was dit steeds de redenering: “hoe zwaarder het vliegwiel, hoe soepeler de omwenteling, hoe aangenamer de training”. Voor de traditionele toestellen geldt dit doorgaans nog steeds. Je ziet vaak bijvoorbeeld crosstrainers met een vliegwielgewicht tot wel 25 kg, of hometrainer vliegwielen van 10 kg.

 

De Nautilus, Schwinn en Bowflex cardiotoestellen hebben echter allemaal een vele male lager vliegwielgewicht. Zo zie je dat bijvoorbeeld de Bowflex LateralX LX5i een vliegwiel van 4.5kg HIIT heeft. En dat is niet enkel omdat het een unieke beweging is. Ook de Nautilus E628 crosstrainer heeft een vliegwiel van 4.5 kg. Maar zijn deze toestellen dan minder effectief? Traint een toestel minder soepel als het een laag vliegwiel heeft?

 

Is het gewicht van het vliegwiel belangrijk?

Het gewicht is één van de belangrijkste specificaties waar je moet naar kijken. Alleen zijn de vliegwielen van Nautilus, Schwinn & Bowflex anders ontworpen. Zo heb je onder meer het mechanische ontwerp van de draaipositie, de afstand van de magneten tot het vliegwiel, magneet Gauss, enz. Deze componenten dragen allemaal bij tot het aandrijfsysteem.

Als we de pulley afmetingen en de overbrengingsverhouding gaan beïnvloeden gaat ook dit een effect hebben op het vliegwiel. Een traditioneel vliegwiel heeft een invoer pulley van 304mm. Bij Nautilus, Schwinn en Bowflex maken ze gebruik van 330mm. Dit geeft een overbrengingsverhouding van 11:1 tegenover het traditionele 9.6:1. Omdat dit ratio hoger ligt, kan het vliegwiel sneller draaien wat op zijn beurt leidt tot kinetische energie. Dankzij dit ratio vergroten ze tot bijna 3x de opwekking met hetzelfde toeren per minuut (RPM). Van een soepele beweging gesproken. De hometrainer met zwaar vliegwiel wordt dus al minder belangrijk.

 

Last but not least kiezen ze ervoor om de massa zo ver mogelijk op de rand van het vliegwiel te plaatsen. Zo wordt er ook meer kinetische energie bereikt. Dit is een vrij complex proces. Als je hier wat meer over wilt lezen kan je best wat Googlen op "moment of inertia”.

 

Hier alvast de formule:

 

Formule Vliegwiel

 

Conclusie over het vliegwielgewicht

Er is meer dan enkel het gewicht van je vliegwiel. Bij Nautilus, Schwinn & Bowflex spreken ze niet van 1 component maar het volledige systeem. Ze hebben dit zo goed mogelijk geoptimaliseerd. Het MY13 aandrijfsysteem zorgt voor een eenvoudige, snelle start. De roterende kinetische energie zorgt voor een hoog prestatieniveau met minder gewicht. Dit draagt allemaal bij tot een effectieve, comfortabele en prettige trainingservaring.

Wil je graag wat meer weten over deze innoverende merken? Bekijk hun volledige gamma via onderstaande links:

 

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden