De dumbbell - Voor iedere vrouw!

De dumbbell - Voor iedere vrouw!

Veel vrouwen zijn voorzichtig met het gebruik van dumbbells. Vaak zijn ze bang dat trainen met gewichten hun lichaam forser en mannelijker zal maken. Dat is echter niet waar. Krachttraining heeft verschillende voordelen. Er zijn geen redenen om gewichten te vermijden als je een slanker en strakker lichaam wilt hebben voor je meest sexy jurken en outfits.

Dumbbells en de vele voordelen voor vrouwen

 

Veel vrouwen zijn voorzichtig met het gebruik van dumbbells. Vaak zijn ze bang dat trainen met gewichten hun lichaam forser en mannelijker zal maken. Dat is echter niet waar. Krachttraining heeft verschillende voordelen. Er zijn geen redenen om gewichten te vermijden als je een slanker en strakker lichaam wilt hebben voor je meest sexy jurken en outfits.

Een set dumbbells is een uitstekend hulpmiddel voor een krachttraining. Omdat het kleine vrije gewichten zijn kunnen dumbbells gebruikt worden voor heel specifieke doeleinden en zijn ze geschikt voor elk vaardigheidsniveau. Klinkt dat goed? We laten je graag zien hoe gewichten je kunnen helpen om fit en sexy te blijven.

 

Hoe dumbbells je kunnen helpen fit en sexy te blijven

 

Dumbbells zijn kleine wonderen

Dumbbells of halters zijn kleine fitnessapparaten om mee te gewichtheffen. Het zijn effectieve instrumenten voor vrouwen omdat ze op verschillende manieren kunnen worden gebruikt. Je kunt ze inzetten om je op specifieke delen van je lichaam te richten, maar ook om je totale kracht op te bouwen. Wat halters zo leuk maakt in gebruik is dat ze beschikbaar zijn in verschillende maten, types en gewichten. Wil je een beetje vrouwelijke flair toevoegen aan je work-out sessie? Kies dan eens voor een paar kleurrijke dumbbells.

 

Dumbbells zijn betaalbaarder dan andere fitnessapparatuur. Dat is handig, want zo kun je er meer kopen als je het gewicht wilt verhogen. Gewichten kunnen eenvoudig thuis gebruikt worden en zijn erg geschikt als tegengewicht bij aerobic oefeningen. Je kunt er bijvoorbeeld ook mee fietsen op een hometrainer of ze gebruiken tijdens je oefeningen op de loopband.

 

Waarom dumbbell oefeningen doen?

Ben je op zoek naar de meest effectieve manieren om je lichaam strakker te krijgen en wil je je lichaamsvormen verbeteren? Dan is nu het juiste moment. Wij geven je een aantal redenen waarom trainen met dumbbells een uitstekend idee is voor vrouwen. Zeker als ze op zoek zijn naar een manier om in vorm te raken en om een goed gevoel over hun lichaam te hebben.

 

Je lichaam krijgt mooiere vormen

Natuurlijk zijn cardio work-outs belangrijk, maar alleen cardio oefeningen zijn niet effectief genoeg als je graag een strak en fit lijf wilt met rondingen op de juiste plaatsen. Het inzetten van dumbbells kan hier juist heel handig zijn. Gewichten helpen namelijk om je lichaam strakker te krijgen en ze zorgen er voor dat je op de juiste plaatsen rondingen krijgt. Wil je een strakker lijf? Praat dan eens met je fitnesstrainer en vraag hem of haar hoe je je met halters thuis op vrije gewichten kunt richten.

 

Je kunt verschillende lichaamsdelen trainen

Een andere mythe over het gebruik van gewichten en dumbbells is dat ze alleen maar spierballen kweken. Het is echter zo dat je dumbbells uitstekend kunt gebruiken om je armen, rug en benen te trainen. Bovendien kun je er kernkracht mee opbouwen. Of je nu een strak achterwerk wilt of mooie strakke kuiten, dumbbells kunnen je erbij helpen. Je hebt daarnaast minder kans op blessures tijdens het trainen, omdat de gewichten meer flexibiliteit en bewegingen mogelijk maken.

 

Je vergroot je kracht, niet je omvang

Vrouwen krijgen meestal geen massa door het gebruik van krachtapparatuur. Dat komt omdat ze aanzienlijk minder hormonen hebben die spierhypertrofie veroorzaken, oftewel volumevergroting van spieren. Je kunt dus rustig trainen met dumbbells zonder bang te zijn voor een lichaam als de Hulk. In plaats daarvan zul je wel je spieren beter definiëren en wordt je kernkracht vergroot, waardoor je van binnenuit fitter wordt. Met een krachtiger kern krijgen je schouders, rug en nek bovendien ook een betere houding. Daardoor vermindert niet alleen lage rugpijn, maar ga je ook zelfverzekerder lopen.

 

Je bouwt spiervermogen op

Vrouwen die genieten van sport of andere lichamelijke activiteiten weten hoe belangrijk het ontwikkelen van uithoudingsvermogen van je spieren is. Een lange tenniswedstrijd of een potje volleybal vereist bijvoorbeeld dat je je spieren langere tijd gebruikt. Als je dumbbells gebruikt tijdens het trainen kun je je kracht verbeteren. Eigenlijk is dat zelfs effectiever dan de intense body building oefeningen die de meeste mannen kiezen.

 

Het ‘American College of Sports Medicine’ raadt aan lichte gewichten te gebruiken voor het trainen van minder intensieve work-outs en geleidelijk gewicht toe te voegen om je uithoudingsvermogen te verbeteren. Na verloop van tijd worden je spieren soepeler en sterker en verbranden ze meer vet (zelfs wanneer je je calorieën-verbruik verhoogt gedurende je lunch).

 

Je verliest meer vet

Over vetverbranding gesproken; als je wilt afvallen is het verstandig om het gebruik van dumbbells toe te voegen aan je regelmatige oefeningen. Onderzoek wijst namelijk uit dat vrouwen die twee of drie keer per week aan krachttraining doen meer vet verbranden dan vrouwen die dat niet doen. Als je spierweefsel opbouwt verlies je vet, zélfs als je op de bank zit of op je werk bezig bent. Reden genoeg om op zoek te gaan naar een paar goede dumbbells!

 

Het tijdschrift “Men’s Health’ legt uit dat het werken aan een sterk lichaam niet ingewikkeld hoeft te zijn. Of je je nu richt op het snel verliezen van vet, het kweken van spierbundels of cardio training, een paar dumbbells zal zeker helpen. Vooropgesteld dat je ze op de juiste manier gebruikt uiteraard. Een paar extra oefeningen in behendigheid met dumbbells zal er zeker voor zorgen dat je je doelen sneller bereikt.

 

Je verbetert je cardiovasculaire gezondheid

Ook de voordelen voor je hart en vaten zijn belangrijke redenen om te beginnen met het gebruik van dumbbells. Door te oefenen met kleine gewichten verhoog je je hartslag en daarmee bouw je hartkwaliteit op. Daardoor verlaagt je bloeddruk en wordt je cholesterol beter geregeld. Zo houd je één van de belangrijkste organen in je lichaam gezond en verminder je het risico op hart- en vaatziekten.

 

Je versterkt je botten en verbetert je stemming

Door regelmatig aan krachttraining te doen verminder je de kans op het ontwikkelen van osteoporose, oftewel botontkalking. Deze veel voorkomende en verontrustende ziekte komt veel voor onder vrouwen. Door te trainen met dumbbells verhoog je je botdichtheid en daarmee verminder je het risico op osteoporose en botbreuken. In combinatie met het juiste dieet en calcium supplementen bescherm je jezelf goed tegen botproblemen.

Training met behulp van gewichten heeft ook een positief effect op je stemmingen. Training met een matige tot hoge intensiteit hebben direct effect op je lichaam omdat er endorfines vrijkomen die bekend staan om het verbeteren van je stemming en het opheffen van pijn. Vrouwen die gewichten gebruiken zijn zelfverzekerder en hebben vaak een positievere kijk op het leven. Dat heeft natuurlijk meer voordelen, zoals het verhogen van je productiviteit, een verbeterd geheugen en minder last hebben van spanningen.

 

De juiste manier om dumbbells te gebruiken

Heb je nog nooit met dumbbells getraind? Begin dan met lichtere gewichten van één tot anderhalve kilo (aerobic dumbbells). Zodra je daar een goed gevoel bij krijgt kun je het gewicht en het niveau verhogen om je lichaam meer uit te dagen. Vraag een deskundige je te helpen bij het uitkiezen van de juiste maat gewichten om je training te optimaliseren. Je keuze hangt af van hoe fit je bent en het soort oefeningen dat je ermee wilt doen. Je kunt ook overwegen om verstelbare dumbbells aan te schaffen. Hoewel die iets meer kosten kunnen ze op de langere termijn wel een slimmere keuze zijn.

 

Strek altijd eerst je spieren

Voordat je gaat trainen is het belangrijk om vijf of tien munten op te warmen en weer af te koelen. Wandelen, joggen en uitrekken zijn een paar goede manieren om dat te doen. Het is bewezen dat strekken je houding, je flexibiliteit en je algehele houding verbetert. Strekken is de basis van veel oefeningen die ook werken om je kern en het uithoudingsvermogen van je spieren te verbeteren.

 

Focus op de vorm

Als je beginner bent, probeer je dan niet te veel te richten op het aantal herhalingen van je oefeningen. Belangrijker is het tijd te besteden aan het leren van de juiste techniek en vorm tijdens het gebruik van gewichten. Dat zal je niet alleen helpen om je met gecontroleerde bewegingen te concentreren op een bepaalde spiergroep. Het zal er ook voor zorgen dat je kans op letsel vermindert.

 

De juiste manier van trainen is het kiezen van een goede weerstand. Veel professionele trainers raden aan je eigen lichaamsgewicht te gebruiken naast vrije gewichten voor de meeste natuurlijke en nauwkeurige vorm. Een mooie vorm van trainen met het eigen lichaamsgewicht is het trainen met een bodyweight suspension trainer.

 

Let goed op je ademhaling

Adem uit door je mond als je een dumbbell optilt en adem weer diep in als je het gewicht laat zakken naar de startpositie. Dit is de juiste manier om te ademen tijdens gewichtheffen. Hierdoor bereikt zuurstof je spieren en wordt de training effectiever.

 

Zelfs met een kleine set lichtgewicht dumbbells zorg je voor verschillende gezondheidsvoordelen. Zorg er daarom voor dat je je oefeningen blijft doen, raadpleeg een fitness instructeur voordat je aan een nieuwe training begint en vul je oefeningen aan met het juiste dieet en een goede levensstijl. Je zult sneller dan je verwacht sexy rondingen gaan zien en je fitter en meer tevreden voelen.

 

Veel succes!

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden