Coopertest

Coopertest

Hoe is het gesteld met je conditie? Een vraag die iedereen zichzelf wel eens stelt maar waarop moeilijk een concreet antwoord te geven is: hoe bepaal je immers wat de staat van jouw conditie is? Om er achter te komen hoe het met jouw conditie is gesteld, zijn er natuurlijk verschillende tests, maar de bekendste en meest gebruikte van al deze manieren om je conditie te meten is nog altijd: de coopertest

Conditie meten - de Coopertest

Hoe is het gesteld met je conditie? Een vraag die iedereen zichzelf wel eens stelt maar waarop moeilijk een concreet antwoord te geven is: hoe bepaal je immers wat de staat van jouw conditie is? Om er achter te komen hoe het met jouw conditie is gesteld, zijn er natuurlijk verschillende tests, maar de bekendste en meest gebruikte van al deze manieren om je conditie te meten is nog altijd: de coopertest

Voordat we ingaan op hoe je deze test zelf kunt uitvoeren, gaan we eerst even kort in op het fenomeen conditie: wat is conditie nu eigenlijk?

Wat is conditie


Heel kort gezegd, is conditie de mate waarin jouw lichaam efficient met haar brandstoffen om kan gaan. De belangrijkste brandstof voor de verbranding is in dit geval het spul dat we dagelijks liters en liters binnenkrijgen: zuurstof (voor diegenen die van feitjes houden: de mens ademt gemiddeld 11352 liter zuurstof per dag in).

Een persoon met een slechte conditie zal heel veel brandstof gaan verbruiken bij een bepaalde inspanning. Omdat er dus een grote zuurstofbehoefte is, zal de hartslag toenemen zodat er meer en sneller zuurstof door het lichaam vervoerd kan worden. Die zuurstof moet wel eerst in de longen terecht komen, dus de ademhaling zal versnellen wat dan al snel resulteert in hijgen (de tong op de schoenen). Een persoon met een goede conditie (wat je dus kan trainen) zal veel efficienter met zijn energiebronnen omgaan, wat er dus in resulteert dat er minder zuurstofbehoefte is bij een gelijkwaardige inspanning. Met andere woorden, deze persoon is fluitend aan het hardlopen met een normale hartslag.

De Coopertest


De Coopertest is in 1968 door de Amerikaanse luchtmachtarts Kenneth Cooper ontwikkeld om de conditie van militairen te testen. De test wordt tegenwoordig vaak gebruikt om snel te kijken hoe het met de conditie staat van een niet al te fanatieke sporter. Zo is de coopertest op vrijwel alle scholen in Nederland een terugkerende onderdeel van de lichamelijk opvoeding. Dit omdat de sportleraar door middel van de coopertest zeer snel een beeld krijgt van hoe het is gesteld met de conditie van de leerlingen.

De Coopertest is eigenlijk heel erg eenvoudig: de afstand die een persoon kan lopen in exact 12 minuten, geeft weer hoe het met de conditie van die betrefende persoon is gesteld.  De gelopen afstand kan worden opgezocht in de coopertest tabel en de tabel geeft aan wat de staat van jou cponditie is, slecht, matig op hopelijk voor jezelf: goed.

Ben jiij benieuwd hoe het met jouw conditie is gesteld? Doe de coopertest en zoek in de coopertest tabellen onderaan dit artikel op wat de staat van jou conditie is!

De Coopertest kan dus ook prima thuis worden gedaan op een loopband. De loopband houdt immers de gelopen afstand bij en tijdens de coopertest van 12 minuten kan je zelf de snelheid regelen.

De Coopertest - Waarom 12 minuten?

 

Nee, meneer Cooper heeft deze 12 minuten niet zomaar even uit zijn duim gezogen. Meneer Cooper heeft juist bewust voor 12 minuten gekozen voor de coopertest, omdat uit onderzoeken is gebleken dat de hartslag bij lichamelijk inspanningen na 12 minuten niet meer verder stijgt. Je zit op dat moment dus op je maximale hartslag en maximale zuurstofopname, met andere woorden: de uiterste grens van je conditie (want conditie is immers de mate van efficient omgaan met zuurstof).

 

Coopertest - de tabellen

 

Coopertest - leeftijd 13 tot 20 jaar

    Zeer goed Goed Redelijk Slecht Zeer slecht
13-14 M 2700+ m 2400 - 2700 m 2200 - 2399 m 2100 - 2199 m 2100- m
V 2000+ m 1900 - 2000 m 1600 - 1899 m 1500 - 1599 m 1500- m
15-16 M 2800+ m 2500 - 2800 m 2300 - 2499 m 2200 - 2299 m 2200- m
V 2100+ m 2000 - 2100 m 1700 - 1999 m 1600 - 1699 m 1600- m
17-20 M 3000+ m 2700 - 3000 m 2500 - 2699 m 2300 - 2499 m 2300- m
V 2300+ m 2100 - 2300 m 1800 - 2099 m 1700 - 1799 m 1700- m

 

Coopertest - leeftijd 20 tot 50+ jaren

    Zeer goed Goed Redelijk Slecht Zeer slecht
20-29 M 2800+ m 2400 - 2800 m 2200 - 2399 m 1600 - 2199 m 1600- m
V 2700+ m 2200 - 2700 m 1800 - 2199 m 1500 - 1799 m 1500- m
30-39 M 2700+ m 2300 - 2700 m 1900 - 2299 m 1500 - 1899 m 1500- m
V 2500+ m 2000 - 2500 m 1700 - 1999 m 1400 - 1699 m 1400- m
40-49 M 2500+ m 2100 - 2500 m 1700 - 2099 m 1400 - 1699 m 1400- m
V 2300+ m 1900 - 2300 m 1500 - 1899 m 1200 - 1499 m 1200- m
50+ M 2400+ m 2000 - 2400 m 1600 - 1999 m 1300 - 1599 m 1300- m
V 2200+ m 1700 - 2200 m 1400 - 1699 m 1100 - 1399 m 1100- m



Reacties

  1. Richard Richard

    Het is een test ontwikkeld om conditie van militairen te meten. Die gaan rond de 50 met pensioen. Officieren 5jr later.

  2. John ter Meer John ter Meer

    Kennelijk maakt het boven de 50 jaar niet meer uit hoe oud je bent? Dat valt me elke keer weer op als ik dit schema zie. De tabel is keurig per 10 jaar opgebouwd, maar boven de 50 houdt het op. Of je nu 70 bent of 52 schijnt niks uit te maken. Tot 50 neem ik deze tabel serieus, daarboven niet meer.

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden