Het belang van rugspieren

Het belang van rugspieren

Het trainen van de rugspieren wordt door velen helaas vaak overgeslagen of te weinig gedaan. De meesten trainen met name de buikspieren, de borst en de armen. De reden hiervan ligt voor de hand: dit zijn de best zichtbare spiergroepen welke over het algemeen ook als “sexy” worden bestempeld. Aangezien de rugspieren de één na grootste spiergroep in het menselijk lichaam vormen, moeten deze ook op regelmatige basis getraind worden. Het beschikken over sterke rugspieren is een absolute noodzaak, of je nu een atleet, bodybuilder of een gewone recreatief sporter bent.

Waarom iedereen de rug ook goed moet trainen

Het trainen van de rugspieren wordt door velen helaas vaak overgeslagen of te weinig gedaan. De meesten trainen met name de buikspieren, de borst en de armen. De reden hiervan ligt voor de hand: dit zijn de best zichtbare spiergroepen welke over het algemeen ook als “sexy” worden bestempeld.


Maar…..het trainen van slechts een beperkt aantal spiergroepen is helemaal geen goed idee. Dit kan namelijk leiden tot onbalans in het lichaam en zal leiden tot een slechte houding (met de bijbehorende pijnklachten tot gevolg). Je hebt namelijk ook een sterke rug nodig om de schouders op de juiste plaats te houden (zonder het trainen van de rugspieren zullen de schouders naar voren trekken, en geloof me, dit is een heel vreemd gezicht) en het trainen van de rug is van essentieel belang om de wervelkolom in een goede, neutrale positie te houden.


Aangezien de rugspieren de één na grootste spiergroep in het menselijk lichaam vormen, moeten deze ook op regelmatige basis getraind worden. Bij het trainen van de rug moet je er altijd goed op letten dat je een goede houding aanneemt, omdat de rug erg gevoelig is en wanneer je de oefeningen niet correct uitvoert, de kans op blessures aanzienlijk is.

De voordelen van het trainen van de rugspieren

Het beschikken over sterke rugspieren is een absolute noodzaak, of je nu een atleet, bodybuilder of een gewone recreatief sporter bent.


Hier zetten we de voordelen van sterke rugspieren nog even op een rijtje:


  • > Sterke rugspieren zorgen voor ondersteuning van de wervelkolom en zorgen ervoor dat deze in een goede neutrale positie blijft staan tijdens bewegingen waardoor rugblessures worden voorkomen. Een goede houding is de basis voor iedere training en het meest belangrijke ter voorkoming van blessures.
  • > Een sterke rug leidt tot betere sportieve prestaties. Bijna iedere tak van sport vergt sterke rugspieren, van tennis tot rugby. Een zwakke rug zal direct een negatieve invloed op de prestaties hebben.
  • > Het trainen van de rugspieren verbrandt veel calorieën! Aangezien de rugspieren erg groot zijn, verbranden deze meer calorieën dan buikspieren of de armspieren.
  • > Een brede rug door de de “V-look”. Bijna iedere man wilt de V-look en de enige manier om deze te krijgen is door het trainen van de rugspieren en de schouders.  Lateral Raises en Pull-ups zijn de manier om dit te realiseren.
  • > Het goed trainen van de rugspieren zorg voor een sterkere en stabiele core. De corespieren (rompspieren) bestaan immers met name uit de rug en buikspieren. Een sterke rug betekent dus een sterke core, en mijn credo is: je bent net zo sterk als je core sterk is. Met andere woorden: echte kracht begint met sterke rompspieren.
  • > Rugoefeningen zorgen voor een betere lichaamshouding. Rugspieren voorkomen dat je schouders naar voren trekken en zorgen voor een goede ondersteuning aan de wervelkolom.

Deze voordelen gelden voor zowel mannen als vrouwen. Dames, alleen omdat jullie geen V-look willen, wil dat niet zeggen dat je geen rugspier oefeningen uit moet voeren. Rugspieren geven je lichaam een betere houding en uitstraling en over de V-look hoef je jezelf geen zorgen te maken, omdat deze moeilijk is om te krijgen door hard te trainen met zware gewichten. Dat is dus meer iets voor de mannen onder ons ;)



Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden