De voordelen van trampoline springen

De voordelen van trampoline springen

Het springen op een trampoline brengt enorm veel voordelen met zich mee. Het is dus eigenlijk een wonder dat niet meer mensen zich bezig houden met het trampoline springen. Behalve dat het goed voor je is, is het ook nog eens een hele leuke manier om fit te worden en in vorm te raken. Maar daarnaast zijn er nog meer belangrijke voordelen.

De voordelen van trampoline springen

Het springen op een trampoline brengt enorm veel voordelen met zich mee. Het is dus eigenlijk een wonder dat niet meer mensen zich bezig houden met het trampoline springen. Behalve dat het goed voor je is, is het ook nog eens een hele leuke manier om fit te worden en in vorm te raken. Maar daarnaast zijn er nog meer belangrijke voordelen.

Een van de minder bekende voordelen van het springen op een trampoline, is dat het een zeer effectieve en bewezen methode is om cellulitis tegen te gaan.

Conclusie, hoe verrassend het ook klinkt, trampoline springen is een vorm van beweging welke in feite beter is dan bijvoorbeeld hardlopen en vele andere vormen van lichaamsbeweging. Het is daarom helemaal geen gek idee om een speciale fitness (mini) trampoline voor jezelf aan te schaffen zodat je de trampoline in de tuin niet steeds hoeft te delen met de kinderen.

 

Joggen versus springen

 

Veel mensen genieten absoluut niet van joggen of hardlopen. Mensen doen dit omdat ze gezonder willen worden, maar beleven er totaal geen plezier aan en zijn daarom ook niet gemotiveerd. Het is echter mogelijk om dezelfde voordelen te behalen als bij het hardlopen, maar dan zonder dat je hoeft te lopen of rennen!

 

Het grote nadeel van hardlopen is de fysieke belasting op de gewrichten en pezen in de onderbenen en de voeten. Bij het hardlopen komen er enorme krachten vrij en bij iedere landing van de voet, kan dit tot wel 4x iemands eigen lichaamsgewicht bedragen. Dat wil zeggen dat een persoon van 80 kg bij iedere landing tijdens het rennen een kracht op de benen ervaart van maar liefst 240 kilo. Zoals je zult begrijpen is dit erg belastend voor de benen, gewrichten en pezen en je ziet dan ook maar al te vaak blessures als gevolg van het hardlopen.

 

Bij het springen op een trampoline is deze belasting op de benen en gewrichten tot wel 80% lager dan bij het hardlopen het geval is. Hieruit wordt wel duidelijk dat de kans op blessures veel kleiner is en het trampoline springen ook erg geschikt is voor ouderen, mensen met fysieke beperkingen, mensen die herstellen van blessures etc.

 

Trampoline springen: alle voordelen

 

Bij het trampoline springen, zorgen de veren ervoor dat iedere landing goed gedempt wordt, waardoor de belasting op de gewrichten heel erg laag is. Daarnaast is uit tests gebleken dat het trampoline springen tot 3x meer positieve eigenschappen met zich mee brengt dan hardlopen. Een 10 minuten trampoline workout staat gelijk aan 30 minuten rennen!

 

De voordelen van trampoline springen voor je gezondheid:

 

  • - Het bevorderd je stofwisseling
  • - Je vergroot de capaciteit om zuurstof tot je te nemen
  • - Het verbetert je balans
  • - Het verbetert de aanvoer van zuurstof naar je celweefsel
  • - Het verbeter de lymfestroom
  • - Het versterkt je hart
  • - Het verhoogt je vitaliteit
  • - Het versterkt je spieren en zorgt ervoor dat je strakker in je vel komt te zitten

 

Maar het belangrijkste van alles is: het is leuk om te doen! En juist dit laatste is het grootste voordeel: doordat het leuk is ben je gemotiveerd en zal je het ook blijven doen. Trampoline springen is echt een totale gezondheidsoefening, zowel geestelijk als lichamelijk.

 

 

De meest populaire fitness trampolines zijn:

 



Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden