De 7 voordelen van Functional Training

  • Geplaatst op
  • Door Joost Bijleveld
  • 0
De 7 voordelen van Functional Training

Functional Fitness of functional training is een trainingsmethode waarbij zoveel mogelijk wordt gewerkt met bewegingspatronen (dus geen geïsoleerde oefeningen) welke ook in het dagelijkse leven voorkomen en welke dus daadwerkelijk functioneel voor je zijn in het dagelijkse leven; met andere woorden, je hebt er ook daadwerkelijk iets aan!

De 7 voordelen van Functional Training – Functional Fitness

Functional Fitness of functional training is een trainingsmethode waarbij zoveel mogelijk wordt gewerkt met bewegingspatronen (dus geen geïsoleerde oefeningen) welke ook in het dagelijkse leven voorkomen en welke dus daadwerkelijk functioneel voor je zijn in het dagelijkse leven; met andere woorden, je hebt er ook daadwerkelijk iets aan!

 

Wat zijn nu eigenlijk de voordelen van funtional fitness (functioneel trainen) en waarom is juist functional training goed voor je?

 

Als je vandaag de dag kijkt bij iedere willekeurige sportschool, dan is de kans groot dat je een steeds grotere groep sporters zal aantreffen welke gebruik maken  van functional fitness technieken tijdens de training. En dat heeft een goede reden! Met zoveel verschillende fitnessstijlen en zogenaamde wondertrainingen, is het soms erg moeilijk om te bepalen welke trainingswijzen totale onzin zijn en welke trainingsmethode het beste is voor jou.

 

Hieronder staan een aantal belangrijke voordelen van functionele training, welke niet alleen zorgt voor meer kracht in ons lichaam ook maar ook zorgt voor verschillende andere positieve effecten!

We zijn gemaakt om te bewegen

Onze lichamen zijn ontworpen om te bewegen, niet om ineengezakt de hele dag over een computer gebogen te zitten. Hoe minder je beweegt, hoe minder bloedsuiker je lichaam gebruikt. Functionele training richt zich op bewegingspatronen in plaats van het isoleren van individuele spieren. Als u het grootste deel van uw werkdag al zit op kantoor, is het niet het beste idee om zittende oefeningen uit te voeren op krachtapparaten zoals een seated calf raise of een zittende peckdeck.

Verbeterde houding door Functional Training

Functionele training kan helpen om een slechte houding en onbalans in spiermassa  veroorzaakt door de dagelijkse sleur, stressvolle banen en hectische levensstijl te corrigeren.

Vet verbranden door Functional Training

Functionele training biedt fantastische workouts voor vetverbranding door het gebruik van full body oefeningen die kracht en uithoudingsvermogen vergroten en metabolisme stimuleert waarbij geen enkele minuut van je workout verloren gaat.

Functional Training verbetert spierdefinitie

Functional Fitness ontwikkelt een sterk en vetvrij lichaam. Kijk maar eens naar topturners op de Olympische spelen. Deze turners trainen voortdurende met bewegingspatronen en door gebruik te maken van hun lichaamsgewicht (bodyweight exercises / suspension training), niet door het uitvoeren van geïsoleerde oefeningen zoals een biceps curl of leg extension.

Functional Training verbeterd je stabiliteit

Iedere functional fitness sessie daagt je lichaam uit op het gebied van mobiliteit, core stability, balans en flexibiliteit waardoor functional training ervoor zorgt dat je een gezond en sterk lichaam zult krijgen.

Functional Training is prestatiegericht

Functional Fitness biedt essentiële training gericht op de sportieve prestaties van atleten. Functional Training verbetert de relatie tussen het zenuwstelsel en het bewegingsapparaat, zodat men sneller leert reageren en waardoor men krachtige bewegingspatronen ontwikkeld. Dit zal een wezenlijke bijdrage leveren aan de sportieve prestaties binnen iedere fysieke sport.

Functional Training vergroot de rompsterkte (corestrength)

Bij functionele training activeert iedere oefening de rompspieren, welke ervoor zorgen dat de wervelkolom beschermd wordt tegen externe krachten welke op de romp worden vrijgelaten en stabiliseren dus met andere woorden de wervelkolom en zorgen  voor een goede lichaamshouding. Met alleen crunches voor de buikspieren is dit niet te realiseren, dus ga daarom altijd voor een stuk functional training in je fitnessroutine!

Fitnessartikelen voor Functional Training

Om het maximale uit je workout te halen, zal je ook over de juiste trainingsmaterialen moeten beschikken. Omdat het doel is om functioneel te trainen, moeten deze fitnessartikelen voldoen aan het belangrijkse criteria van functional training: er is sprake van bewegingspatronen en niet van isolatie. De volgende fitnessartikelen behoren tot de meest effectieve materialen voor functional fitness:

 

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden