Snelle en effectieve loopband training

Snelle en effectieve loopband training

We zijn er van overtuigd dat er ook personen zijn die daadwerkelijk genieten van hun urenlange training op de loopband, en daarvoor ons respect. Maar voor de meesten van ons is alleen de gedachte om daadwerkelijk op een loopband te stappen al genoeg om snel rechtsomkeert te maken. Vooral voor de laatste groep personen zijn we erg blij dat we over het zogenaamde “Balanced Interval Training Experience” systeem, oftewel het BITE-systeem hebben geleerd. Het BITE loopband trainingsprogramma is ontwikkeld door de Equinox trainer en hardloopcoach David Siik. Dit wetenschappelijke hardloopprogramma verbrand aanzienlijk meer calorieën dan cardiotraining met gematigde intensiteit en helpt je tevens meer droge, sterke spiermassa te ontwikkelen, zonder dat je urenlang hersendood achtereen op de loopband hoeft te staan. Dat klinkt dus super mooi, maar hoe werkt het BITE-systeem nu precies?

We zijn er van overtuigd dat er ook personen zijn die daadwerkelijk genieten van hun urenlange training op de loopband, en daarvoor ons respect. Maar voor de meesten van ons is alleen de gedachte om daadwerkelijk op een loopband te stappen al genoeg om snel rechtsomkeert te maken.


Vooral voor de laatste groep personen zijn we erg blij dat we over het zogenaamde “Balanced Interval Training Experience” systeem, oftewel het BITE-systeem hebben geleerd. Het BITE loopband trainingsprogramma is ontwikkeld door de Equinox trainer en hardloopcoach David Siik.


Dit wetenschappelijke hardloopprogramma verbrand aanzienlijk meer calorieën dan cardiotraining met gematigde intensiteit en helpt je tevens meer droge, sterke spiermassa  te ontwikkelen, zonder dat je urenlang hersendood achtereen op de loopband hoeft te staan. Dat klinkt dus super mooi, maar hoe werkt het BITE-systeem nu precies?


“Interval hardlooptraining op de loopband doet drie dingen bijzonder goed”, zegt Siik. “Het verbrandt een  enorme hoeveelheid calorieën door het verbranden van opgeslagen koolhydraten, het is een vorm van cardio welke je lijf mooi strak zal maken, en het is bijzonder effectief, waardoor je minder tijd in de sportschool of op de loopband hoeft door te brengen en waarbij je toch geweldige resultaten zal boeken.”


Het mooie van BITE is dat het precies het gat opvult tussen HIIT-taining en duurtraining op een continue lage intensiteit. “Het laat de 4 hoofdprincipes van het hardlopen op een loopband op een effectieve manier samen komen – helling, snelheid, tijdsduur en herstel – om zo een maximale verbranding te bewerkstelligen zonder dat dit nadelige consequenties voor het lichaam heeft”, vertelt Siik. Plus, dan is er nog het mentale voordeel: Interval training op de loopband is veel dynamischer, interessanter en leuker om te doen dan de ‘oude’ saaie looptrainingen. De wisseling in snelheden en hellingshoek maken deze manier van trainen extra leuk en uitdagend.


Volg dit exclusieve 30-minuten loopband programma om zelf deze supereffectieve en leuke loopband training te ervaren. Na een korte warming up van 3 tot 4 minuten, start je op een snelheid welke circa 2,4 – 2,5 km/uur lager is dan je PR-snelheid (je inschatting van de snelheid welke je maximaal gedurende 1 minuut kunt lopen). Bijvoorbeeld, als je PR-snelheid 12 km/uur bedraagt, zal je startsnelheid 9,5 km/uur zijn. Tussen de intervallen door pak je herstel door op een rustig tempo te wandelen (5 km/uur) of te joggen (7 km/uur). Zorg voor een volledige herstel (rust) tussen de segmenten 1 en 2 en sluit af met een cooling down van 2 tot 3 minuten.

BITE loopband training

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden