Informatie over crosstrainers

Uitgebreide informatie over crosstrainers

De crosstrainer is sinds de introductie omstreeks 2002 binnen no-time uitgegroeid tot één van de meest populaire fitnesstoestellen op de markt. De voornaamste reden van de populariteit van de crosstrainer is dat je intensiever gebruik maakt van een groter aantal spiergroepen. Je zou bijna kunnen zeggen dat een crosstrainer het beste van drie apparaten combineert:

  • Hometrainer: door de lopende beweging waarbij een ellipitische vorm word afgelegd, worden de beenspieren geactiveerd
  • Roeiapparaat: doordat de armen ook actief mee werken, worden ook de arm en rugspieren geactiveerd
  • Loopband: de beweging die u maakt heeft veel weg van het crosscountry lopen over heuvels.

Met de crosstrainer traint u effectief de volgende spiergroepen:

  • rugspieren
  • schouders
  • borstspieren
  • armspieren
  • bilspieren
  • Dijen
  • Heupen
  • Oftewel: een totale work-out!

Hieronder vind u informatie welke van toepassing is bij het maken van een goede keuze. Wij raden aan deze pagina door te lezen voordat u een keuze uit onze crosstrainers maakt. Dan bent u zeker van de juiste keuze.

Soorten crosstrainers


Naast de verschillende remsystemen die worden toegepast in een crosstrainer (hierover meer informatie op deze pagina) zijn er grofweg twee soorten crosstrainers:

  • Front-driven crosstrainer: het aandrijfwiel van de crosstrainer is aan de voorzijde geplaatst. Hierdoor onstaat een langere, vlakke beweging. Dit type crosstrainer word de laatste jaren steeds populairder omdat het minder belastend voor de kniegewrichten is. Vooral in Verenigde Staten zijn de front-driven crosstrainers uitermate populair.
  • Rear-driven crosstrainer: het aandrijfwiel van de crosstrainer is aan de achterzijde geplaatst. Hierdoor onstaat een stijlere, elliptische trapbeweging. Hierdoor onstaat een loopbeweging welke meer natuurlijk is. Bij een front-driven crosstrainer is de beweging lang waardoor je meer een langlauf beweging krijgt.
Op de vraag welke beter is kan geen antwoord worden gegeven. Dit is een persoonlijke voorkeur.

Het gewicht van de crosstrainer


Op het eerste gezicht lijtk het gewicht van de crosstrainer een niet interessant gegeven. In de praktijk is dit wel degelijk een indicatie van de kwaliteit van de crosstrainer. De constructie van een crosstrainer is van staal. Een hoger gewicht is een duidelijke indicatie dat de crosstrainer een degelijke constructie heeft. Dit zal in de regel dan ook een meer duurzame crosstrainer zijn. Daarnaast heeft het gewicht ook een positieve invloed op de stabiliteit van de crosstrainer.

Ergometer crosstrainer


Een ergometer is een apparaat waarmee de hoeveelheid arbeid die een lichaam of deel van een lichaam verricht, gemeten kan worden. Met een ergometer kan constant getraind worden met een van tevoren ingesteld vermogen/weerstand. Het vermogen wordt weergegeven in watt. De ergometer-functie heeft overeenkomsten met een heart-rate-control-functie (HRC-functie), omdat ze beiden de weerstand reguleren. Enkel, HRC houdt het vermogen op de ingestelde waarde m.b.v. de hartslag, terwijl de ergometer puur kijkt naar het van tevoren ingestelde vermogen.

Er zijn twee typen ergometers, namelijk een trapfrequentie-afhankelijke en trapfrequentie-onafhankelijke ergometer. Bij een trapfrequentie-afhankelijke ergometer verandert het wattage en dus weerstand op basis van het eigen opgeleverde vermogen, een trapfrequentie-onafhankelijke ergometer blijft dezelfde weerstand geven en het wattage loopt niet verder op naarmate meer inspanning geleverd wordt. Betere ergometers hebben vaak de mogelijkheid om via de computerinterface te switchen van modus en hebben dus beide typen in één gecombineerd.


Vliegwiel


De massa van het vliegwiel bepaalt gedeeltelijk de fietseigenschappen van een hometrainer. Het gaat te kort door de bocht om te stellen dat een zwaarder vliegwiel beter is en automatisch voor betere eigenschappen zorgt dan een lichter vliegwiel. De trapeigenschappen van de hometrainer worden in grote lijnen bepaald door 2 factoren: gewicht van het vliegwiel en de kwaliteit van het remsysteem. Een lichter vliegwiel gecombineerd met een electromagnetisch inductie remsysteem zal betere eigenschappen hebben dan een model met een zwaar vliegwiel met een kwalitatief minder remsysteem. De swingmassa is de massa welke het vliegwiel generereert als deze draait. Dit is dus iets anders als het eigenlijke gewicht van het vliegwiel. Deze termen worden nogal eens door elkaar gebruikt.


Inductie remsysteem - Elektromagnetisch remsysteem


Bij een elektromagnetisch inductie remsysteem word de weerstand bepaald door de magnetische aantrekkingskracht die op het vliegwiel word uitgeoefend (magnetisch remsysteem). De aantrekkingskracht word geregeld door meer of minder stroom door de magneten te laten lopen. De magneten zelf bewegen dus niet. Indien het remsysteem werkt door middel van een elektro magneet, mag het apparaat de naam "ergometer" voeren. De geleverde energie wordt dan uitgedrukt in Watts. Dit is het meest precieze en betrouwbare systeem en word door ons dan ook aangeraden voor de fanatieke sporter. Het is tevens het meest geruisloze systeem.
Doordat deze systemen computergestuurd zijn, kan de sporter zeer exact de gewenste trainingsintensiteit instellen. Doordat de magneten zelf niet bewegen zal het systeem minder snel slijten dan een motor gestuurd remsysteem waarbij de magneten wel bewegen. Doordat de magneet zeer snel en nauwkeurig reageert is deze uitermate geschikt voor traploze hartslag en programma gestuurde training

Magnetisch remsysteem, motor gestuurd.


Bij een magnetisch motorgestuurd remsysteem, word de weerstand aangepast doordat de magneten dichter of verder van het vliegwiel worden bewogen. De weerstand wordt motorisch aangestuurd vanuit de computer. Door het intoetsen van de druk- of tiptoetsen kan je de weerstand aanpassen. Doordat het computergestuurd is, kan je ook vooraf geprogrammeerde intensiteitsprogramma's volgen. De computer stelt de weerstand dan automatisch bij, bijvoorbeeld op basis van je hartslag. Doordat de magneten bewegen, is er meer sprake van slijtage. Dit is een nadeel ten aanzien van een elektromagnetisch aangestuurde hometrainer.

Magnetisch remsysteem, hand gestuurd


Het remprincipe is gelijk aan het motorgestuurde magnetische remsysteem. Het grote verschil is dat je heirbij de weerstand bepaalt door middel van een draaiknop. Het grote nadeel ten aanzien van een motor gestuurd systeem, is dat je geen programma's kan volgen, zoals een hartslag programma.

Remband systeem


Hometrainers met een remband systeem zijn goedkoop. Echter de nadelen wegen volgens ons niet op tegen de prijs. Bij hometrainers met een remband systeem word de weerstand ingsteld door het strakker aantrekken van een remband om het vliegwiel. De trapeigenschappen worden slechter naarmate de weerstand wordt verhoogd. Het trappen gaat niet soepel en daarnaast gaat het trappen ook erg ongelijkmatig (niet vloeiend)