4 dingen die je moet doen na het sporten

  • Geplaatst op
  • Door Kaaha Geesaale
4 dingen die je moet doen na het sporten

Vind je het heerlijk om te sporten en ben je nu al een tijd écht goed bezig? Dan denk je misschien dat jou niets meer te leren valt. Maar geloof ons, er is altijd wel iets te leren. Dat hoeft niet alleen direct tijdens het sporten zo te zijn. Ook ná het sporten is er genoeg te leren en te beleven. Sterker nog: jouw gedrag ná het sporten is minstens zo belangrijk als tijdens het sporten. Daarom zetten we in dit artikel 4 dingen op een rijtje die je zeker moet doen na het sporten.

4 dingen die je moet doen na het sporten

Vind je het heerlijk om te sporten en ben je nu al een tijd écht goed bezig? Dan denk je misschien dat jou niets meer te leren valt. Maar geloof ons, er is altijd wel iets te leren. Dat hoeft niet alleen direct tijdens het sporten zo te zijn. Ook ná het sporten is er genoeg te leren en te beleven. Sterker nog: jouw gedrag ná het sporten is minstens zo belangrijk als tijdens het sporten. Daarom zetten we in dit artikel 4 dingen op een rijtje die je zeker moet doen na het sporten.

 

1. Je favoriete sport kijken

Na het sporten zit je waarschijnlijk nog vol adrenaline die je niet kwijt kan. Goed om dit nog even los te laten op jouw favoriete bezigheden. Nu ben je waarschijnlijk niet van plan om nog een extra ronde te sporten, maar kijken naar sport kan natuurlijk wél. Wat dacht je van een goede negentig minuten om jouw favoriete voetbalploeg te volgen? Voetbal gokken, kijken, wat snoepen en vooral drinken (hydrateren!) om al je adrenaline kwijt te raken, tot rust te komen en vervolgens een lange douche te nemen. Men vergeet vaak hoe belangrijk het is om eerst die rust te vinden. Het is echt belangrijk om hier even de tijd voor te nemen. Zo kan je lichaam even ontstressen en voel je je na een warme douche pas echt weer als herboren.

 

2. Let op: trek eerst die natte kleding uit!

Voordat je echter op de bank ploft of nog even wat te relaxen, is het eerst belangrijk om die natte kleding uit te trekken. Tijdens het sporten zul je immers transpireren. Dat is niet te voorkomen. Dit transpiratievocht maakt de kleding vochtig. Dat geeft niet, maar kan er wel toe leiden dat je spieren te koud zullen worden. Zeker als het ook buiten frisjes is en je nog een stukje moet fietsen of lopen om de warmte van je huis te mogen verwelkomen. Trek daarom na het sporten zo snel mogelijk je natte kleding uit en neem altijd een schoon en warm setje mee.

 

3. Smeer je lichaam goed in na het douchen

Intensief sporten helpt het lichaam om sterker en fitter te worden. Dit betekent echter niet dat het lichaam hier direct aan gewend is. Om fitter te kunnen worden, moeten de spieren namelijk eerst groeien en sterker worden. Dit gaat vaak gepaard met scheurtjes. Daarom is het belangrijk om je lichaam wat extra te ondersteunen. Bijvoorbeeld door deze na het sporten in te smeren met een verkoelende en verstevigende sporttonic.

 

4. Eet (of drink) voldoende eiwitten

Eiwitten zijn van essentieel belang om spiergroei te stimuleren en deze ook beter en sneller te laten herstellen. Daarom is het belangrijk dat de voedingsmiddelen die je na het sporten nuttigt ook rijk zijn aan ijzer, vitamine B6, kalium, magnesium en eiwitten. Op die manier help je je lichaam en zal je minder pijn ervaren na het sporten. Bovendien zie je veel sneller resultaat. Vind je het lastig om voldoende te eten na het sporten? Overweeg dan een eiwitshake.