Basisbeginselen van de olympische halterstang

Basisbeginselen van de olympische halterstang

Hoeveel mensen hebben wel eens een halterstang gebroken? Dat was de vraag die bij ons opkwam toen we weer eens iemand hoorde vertellen over een gebroken halterstang. Als jij ook wel eens een halterstang hebt gebroken ben je zeker niet de enige. Veel mensen denken bij de aanschaf van een olympische halterstang niet echt na over het type dat ze aanschaffen of de kwaliteit ervan.

Basisbeginselen van de olympische halterstang

Hoeveel mensen hebben wel eens een halterstang gebroken? Dat was de vraag die bij ons opkwam toen we weer eens iemand hoorde vertellen over een gebroken halterstang. Als jij ook wel eens een olympische halterstang hebt gebroken ben je zeker niet de enige. Veel mensen denken bij de aanschaf van een halterstang niet echt na over het type dat ze aanschaffen of de kwaliteit ervan. Een halterstang is tenslotte gewoon een halterstang. Vaak breken mensen echter binnen vierentwintig uur hun eerste exemplaar door die verkeerde aanname.

 

Wij vinden daarom dat het hoog tijd is een paar basisbeginselen te delen over wat nou eigenlijk een goede, duurzame halterstang is. Halterstangen verschillen nogal; ze zijn verkrijgbaar vanaf 50 tot wel 400 euro en de keuze is ingewikkelder dan de gemiddelde sportwinkel je doet geloven.

 

Een halterstang is de basis voor een echte krachttraining. Je kunt een heleboel dingen vervangen of overslaan, maar je kunt echt niet zonder olympische halterstang. Het kopen van de juiste halterstang zal je dan ook behoeden voor een paar grote problemen. Ze kunnen namelijk vervormen, buigen, roesten en zelfs breken. De meeste halterstang ongelukken ontstaan door verkeerde lifts en omdat de sleeve van goedkope producties eraf kan vallen. Laten we jou daarom vandaag een goed geïnformeerde halterstang consument maken.

 

Olympische halterstang Basics

Voordat je echt een weloverwogen keuze kunt maken moet je exact weten hoe de olympische halterstang in elkaar zit, de anatomie van de halterstang om het maar zo te zeggen. Een gebruikelijke halterstang heeft een greepdiameter van 28 tot 29 millimeter voor mannen en 25 mm voor vrouwen. Olympische halterstangen zijn er in diverse soorten en maten, maar de standaard lengte is 2.20 m voor mannen en 201,5 cm voor vrouwen. Olympische halterstangen voor mannen wegen 20 kg en voor vrouwen zijn ze 15 kilo. De sleeves (schijfopnames) van een olympische halterstang hebben een diameter van 50 mm.

 

De greep van de halterstang

Ten eerste heb je de greep van halterstang. Die heeft een bewerkingsproces doorlopen om de juiste lengte en diameter te krijgen. Op de schacht zit wat je noemt knurling, het ruige gearceerde patroon dat je er direct op ziet zitten. Die zijn erg belangrijk voor met name de grip. De kartels zijn machinaal geperst en kunnen extreem ruw of glad zijn, afhankelijk van de fabrikant. Het is belangrijk om de stang te voelen om een idee te krijgen van wat jij als prettig ervaart. Tenzij je online koopt natuurlijk - bekijk dan de beoordelingen bij het product.

 

De meeste topfabrikanten van halterstangen hebben de kartels op een juiste manier aangebracht. Het verschil zit hem bij goede olympische halterstangen daarom met name in de plaats van de kartels. Sommige halterstangen hebben ribbels die helemaal tot aan de sleeve reiken en sommige hebben een opening zonder ribbels waar de stang de sleeve raakt. Soms hebben halterstangen kartels in het midden en soms ook niet. Jij moet zelf beslissen wat jij wilt en wat voor jou het prettigst voelt.

 

Als je bijvoorbeeld olympisch wilt liften en je geeft de voorkeur aan een brede greep dan raden we je aan om een halterstang met kartels te nemen die (bijna) tot aan de sleeve reiken. Begrijp je niet wat we bedoelen, dan hoef je je geen zorgen te maken of de kartels wel of niet tot aan de sleeve reiken.  Train je vaak zonder shirt of doe je regelmatig high rep front squats of doe je aan crossfit, dan wil je waarschijnlijk het liefst GEEN kartels in het midden. 

 

De markeringen op de kartels geven aan welk type halterstang je gebruikt. We raden je aan een dubbel gemarkeerde stang te nemen voor algemeen gebruik. Hoewel de buitenste markeringen een olympische halterstang markeren en binnenste markeringen aangeven dat het gaat om een powerlifting halterstang, komen we daar later nog op terug. Het belangrijkst is dat een halterstang voldoet aan jouw fitness behoeften.

 

De sleeves van de halterstang

Vervolgens zijn er nog de sleeves waaraan je je gewichten vastmaakt. Die worden vervaardigd tijdens een Drawn over Mandrel (DOM) proces dat de sleeves recht en sterk maakt. Het belangrijkste waar je naar op zoek moet gaan bij sleeves is de rotatie, oftewel hoe de sleeves op de halter draaien.

 

Lagers of bussen

Tenzij je echt kieskeurig bent of een professionele lifter is het verschil in lagers of bussen minder belangrijk. Bussen zijn gemaakt van een materiaal met lage wrijving en worden tussen de as en de huls geplaatst. Ze zijn betaalbaarder en je vindt ze op de meeste halterstangen. Naaldlagers draaien soepeler en zijn echte lagers tussen de as en de huls. Over het algemeen bevinden lagers zich aan de bovenkant van de stang. Bussen zullen je veel geld besparen en werken uitstekend zonder dat je high-end hoeft te gaan. Maar als je het beste wilt kijk dan verder. Lagers zijn beter, je betaalt niet zomaar meer geld - maar het verschil merk je alleen als je er op professioneel niveau mee werkt. De sleeves van halterstangen met (naald)lagers draaien stillen en soepeler dan de sleeves van een halterstang met bussen. Naaldlagers hebben de hoogste belastbaarheid en stangen met echte lagers mogen dan veelal ook hoger belast worden dan de budget stangen welke voorzien zijn van bussen.

 

Bouten of veerringen

Sleeves worden ook verbonden door bouten of veerringen. Hier is de keuze heel eenvoudig: kies alleen voor veerringen! Blijf uit de buurt van bouten in een halterstang. Deze kunnen afbreken en trillen los waardoor je de sleeves constant opnieuw moet vast draaien met een grote inbussleutel.

 

Afwerking van halterstang

Verder is het belangrijk te weten dat er halterstangen zijn in veel verschillende afwerkingen: ze zijn er in chroom, zink, zwart oxide, onafgewerkt en zelfs in roestvrij staal. Weet dat de afwerking van een halterstang in de eerste plaats een kwestie van smaak is. Roestvast staal biedt echter wel een voordeel omdat je halterstang daarmee altijd vrij van roest zal zijn en een echte RVS stalen stang zal ook niet gaan afbladderen zoals iedere stang met een coating wel zal doen (of dit nu chroom of zwart is).

 

De kracht van de halterstang

Op dit moment weet je al meer dan de gemiddelde sportschool bezoeker, maar nu gaan we een echte kenner van je maken. De sterkte van een halterstang is erg belangrijk. Leer de volgende voorwaarden daarom uit je hoofd als je gaat shoppen voor een halterstang want het gaat om informatie die de producent aangeeft. Als je geen idee hebt waar die informatie naar verwijst weet je tenslotte niet wat je koopt.

 

De barsterkte wordt aangegeven op drie manieren: treksterkte, vloeigrens en teststerkte

 

Treksterkte is de maximale belasting die een halterstang kan dragen zonder te breken. Een goede halterstang heeft dus een hoge treksterkte. Dit zal je belangrijkste bepalende factor zijn.

 

De vloeigrens is in feite de hoeveelheid gewicht die de halterstang aankan voordat hij vervormd raakt - dat wil zeggen, dat hij niet meer perfect recht zal zijn. Helaas zijn er maar weinig fabrikanten te vinden die informatie geven over de vloeigrens.   

Als derde is er nog de teststerkte, wat niet meer betekent dan de maximale belastbaarheid met gewichten zonder door te buigen of breken. Hoe hoger dit getal, hoe beter de belastbaarheid.

 

Je kunt het best een fabrikant zoeken die een treksterkte classificatie geeft in ponden per vierkante inch (PSI). Een indicatie: een PSI van < 150.000 is redelijk, een PSI van 150.000 - 175.000 is goed, een PSI van 175.000 - 200.000 is beter en een PSI van > 200.000 is de beste.

 

Een halterstang met een PSI van 150.000 tot 175.000 voldoet absoluut en gaat heel lang mee. Gezien de kosten en kwaliteit zullen de meeste gebruikers daarom prima kunnen werken met deze teststerkte. De PT Essentials PRO Olympische halterstang is een stang welke hieraan voldoet.

 

Voor vormen van fitness waarbij de stang meer te leiden heeft, doordat deze veel op de vloer zal worden gedropped met grote gewichten, zoals bij crossfit, raden wij altijd een stang aan met een treksterkte van minimaal 190.000PSI en welke is voorzien van naaldlagers omdat deze de klappen veel beter kunnen verdragen en dus langer mee zullen gaan. Ga dan voor de PT Essentials Crossfit PRO halterstang.

 

Zoek je een goede basic halterstang voor de gemiddelde gebruiker, dan adviseren wij de PT Essentials PRO Olympische halterstang. Doe je aan crossfit of zoek je simpelweg een betere stang van 200.000+ PSI veerstaal en voorzien van naaldlagers? Ga de voor de PT Essentials Crossfit PRO competition halterstang, welke in een heren en damesversie te koop is.

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden